Vi har skapat en metod som på ett lättförståeligt sätt visar de olika stegen som ni behöver ta för att öka chanserna att lyckas.
Några av de vanligaste orsakerna som gör att ett startup misslyckas är:
1. Det finns ingen marknad
2. Ekonomi, pengarna tar slut
3. Fel sammansatt team
4. Utkonkurrerad
5. Pris och kostnadsstruktur
6. Dålig produkt eller tjänst.
Under denna kurs kommer ni att lära er hur ni testar er idé, produkt eller tjänst, utan att dra på er stora kostnader. Ni kommer att lära er att testa olika kund/marknadssegment och affärs/prismodeller.
AI/ML som förkortningen lyder, är redan något som dagligen påverkar vårt liv. Allt från rekommendationer av filmer, till annonser på Facebook, Instagram, SnapChat osv. I denna kortkurs går vi igenom vad det är, vad det kan göra, möjligheter och risker.
Blockchain är tekniken som ligger till grund för kryptovalutan Bitcoin. Men blockchain kan användas till så mycket mer och det är något som ni kommer att behöva ha förståelse för. I denna kurs går vi igenom grunderna av tekniken och vad den kan användas till. Vilka fördelar och nackdelar som det finns med blockchain.
Dynamisk arbets- och process design belyser bl.a. utmaningen med att göra förändringar av processer och problemen med förmågefällan. Vid introduktionen av en förändring så går produktiviteten ned innan det blir bättre, omvänt är att om man sätter kortsiktiga aggressiva mål, skapar man långsiktiga problem. Här ser vi på hur vi kan designa processer samtidigt minimera tappad produktivitet.
Design thinking är en process för att skapa lösningar med hjälp av en kreativ problemlösnings-teknik. Den består av tre grundelement: undersöka, skapa och implementera. I denna kurs kommer vi gå igenom de olika stegen för att förstå problemet, undersöka om det är värt att lösa och vad som krävs för att implementera lösningen.
Vi ställs dagligen inför problem och beslutssituationer. Att ha ett strukturerat angreppssätt hjälper oss att snabbare komma till ett beslut. Här går vi igenom några olika sätt att tas sig an ett problem och på ett metodiskt sätt komma till en slutsats.
Att ha förståelse för digital marknadsföring har blivit väldigt viktigt och det är ett omfattande område och är ständigt i förändring. I denna kurs fokuserar vi på Search, Display, Mobile och sociala marknadskanaler.
I denna kurs ger vi en introduktion till prisstrategi som är ett komplicerat område. Det är väldigt vanligt att ett pris sätts efter kostnad med ett påslag. Det är oftast inte det mest optimala sättet att sätta ett pris. Det är bättre att använda en värdebaserad prissättnings-modell. Vi visar hur man kan tänka och vilka tekniker som kan användas för att gå mot en värdebaserad prissättning
Kollektiv Intelligence är det nya modeordet även om det har funnits sedan sjuttio-talet. Det är att en grupp människor är effektivare, smartare och mer innovativa än personer som agerar i isolering. De flesta som jobbar med kollektiv intelligens fokuserar endast på en grupp av människor. På MIT tar man även in datorer och de framsteg som har gjorts inom AI och Maskininlärning i gruppen. I denna kurs går vi igenom det större perspektivet, att även dra nytta av de teknologiska framstegen.